مبلمان اداری، میزهای مدیریت و کنفرانس afn
مبلمان اداری، میزهای مدیریت و کنفرانس afn

مبلمان اداری، میزهای مدیریت و کنفرانس afn

اصول و مبانی صدا در محیط اداری

امروزه حدود 90 % محیط های اداری دارای محیط بسیار آرام و فضاهای اداری می باشند به همین دلیل کیفیت آکوستیکی و رعایت اصول و مبانی صدا در محیط اداری برای ایجاد و توسعه یک فضای آرام برای کارکنان از مهم ترین اصول شناخته شده است، در این متن به صورت گسترده اصول و مبانی صدا در محیط اداری را برای شما بیان خواهیم کرد.

آلودگی صوتی

آلودگی صوتی

بررسی اصول و مبانی صدا در محیط اداری

طراحی و ساخت یک چیدمان بسیار مناسب برای فضاهای ادارای و تجاری می تواند یک موضوع مهم تلقی شود که توانایی تولید آکوستیک معماری جدید را داشته و یک فضای آرام با رعایت اصول و مبانی صدا در محیط اداری در فصل های مختلف برای کارکنان ایجاد می کند.

اصول و مبانی صدا در فصل های تابستان نسبت به دیگر فصل ها پیچیده تر بیان می شوند، زیرا این فصل اثرات منفی بسیاری را در محیط کاری روی انسان ها داشته است و باید از راه ها و چاره های بیشتری برای کنترل آنها استفاده کرد.

از مطالب پرطرفدار ما بهره مند شوید

اصول و مبانی صدا چیست؟

همانطور که تمامی ما اطلاع داریم صدا یک وسیله اصلی برای برقراری ارتباط بین انسان ها با یکدیگر، اشیا، طبیعت و... می باشد به همین دلیل بیشتر از هر چیز دیگری در طول روز شنیده می شود، بیشتر اختراعات پرکاربرد با تولید صدای بسیار بالا روبرو هستند، برای مثال اگر به هواپیما، قطار، انواع اتومبیل ها و تجهیزات پر کاربرد مختلف توجه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که تمامی این اختراعات دارای اثرات نامطلوب صوتی می باشند که می تواند تاثیرات بسیار نامناسبی روی انسان ها داشته باشد.

در پاراگراف قبل برای شما از آکوستیک نام برده شد، آکوستیک در واقع به علم تولید، انتشار و دریافت صدا گفته می شود، این علم دارای اصول و مبانی صدا خاص می باشد که می توانند این اثرات منفی را با درصد بسیار بالایی کنترل کنند.

اصول و مبانی صدا

اصول و مبانی صدا

اصول و مبانی صدا

تراز شدت صوت

تراز شدت صوت به میزان بلندی صوت و فشار صدا در عمل گفته می شود، این مقدار را می توان با توجه به فرمول های زیر محاسبه کرد:

Li =10 log  I/I.

Lp =20 log p/p.

در این فرمول هر علامت به اختصار نمایش دهنده یک نماد است که برای شما بیان شده اند:

Li: تراز شدت صوت

Lp: تراز شدت فشار

I : شدت صدای مورد نظر

P : فشار مورد نظر

P. : شدت صدای آستانه شنوایی

I.  : صدای آستانه شنوایی

این فرمول نشان می دهد که شدت یک صدا تا چه اندازه می باشد و به چه میزان می تواند دارای اثرات منفی برای انسان ها باشد، اصول و مبانی صدا در محیط اداری به این فرمول برای طراحی راه حل های مختلف در جلوگیری از شدت و فشار صدا نیاز دارد.

سرو صدا در محیط کار

سرو صدا در محیط کار

بلندی صدا

بلندی صدا اصولی در کنترل صدا است که به دو عامل اصلی یعنی حساسیت گوش انسان ها و شدت موج صدا تولید شده بستگی دارد، واحد اندازه گیری صدا در طی آزمایش های مختلف بر اساس مقررات استاندارد های بین المللی دسی بل تعیین شده است، در طی آزمایش های مختلف نشان داده شده است که بلندی صدا برای تمامی انسان ها به یک اندازه می باشد به همین دلیل اصول و مبانی صدا در محیط اداری باید به دنبال یک راه حل برای کنترل بلندی و جلوگیری از رسیدن صدا به گوش کارکنان باشد.

اصول و مبانی صدا در محیط اداری

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید صدا های روزمره می توانند دارای بلندی، فشار و شدت بسیار بالا باشند که تاثیرات بسیار منفی بر روی گوش انسان ها دارد و می تواند در محیط کار تمرکز و دقت کارکنان را تا حد بالایی کم کند، طبق تحقیقات گفته شده است که کم شدن دقت در کارکنان می تواند باعث ایجاد پرخاشگری و عصبانیت در این افراد باشد اما استفاده از راه کار های بسیار ساده با نام اصول و مبانی صدا در محیط اداری می تواند از این پرخاشگری تا حد بالایی جلوگیری کند.

آلودگی صوتی در محیط اداری

آلودگی صوتی در محیط اداری

استفاده از هدفون

در شهر های بسیار بزرگ و شلوغ یا صنعتی مانند تهران، اصفهان، شیراز و... صدای ترافیک، بوق زدن و ازدحام جمعیت می تواند بیشتر از هر چیز دیگری آزار دهنده باشد به همین دلیل به کارکنان محیط اداری پیشنهاد می شود که از هدفون های ضد صدا استفاده کنند، این هدفون ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از رسیدن صدا به گوش شما جلوگیری کنند.

استفاده از محصولات آکوستیک اداری

یکی از بهترین مبلمان آکوستیک اداری، اتاق سکوت برای کارکنان می باشد، این اتاق به گونه ای طراحی شده است که هیچگونه صدایی توانایی ورود را نداشته و سکوت حاکم است، کارکنان می توانند در بین کار خود به این اتاق وارد شده و بدون هیچگونه سرو صدایی ذهن خود را آرام کنند تا تمرکز بیشتری داشته باشند.

پخش موزیک ملایم در محیط اداری

یکی از بهترین راه های کنترل سروصدا مسلما می تواند پخش موزیک در محیط باشد، این کار باعث می شود تا توجه و تفکر کارکنان نسبت به موزیک جذب شود و دیگر به سروصدا توجه نکند، جالب این است که به صورت ناخودآگاه کارکنان دیگر صدای ترافیک و آلودگی های صوتی دیگر را نخواهند شنید.

طبق تحقیقات بیان شده است که صدای موسیقی آرام بر عکس آلودگی های صوتی که می تواند باعث ایجاد پرخاشگری باشد، به صورت کامل آرامش بخش است .

جلوگیری از آلودگی صوتی در محیط اداری

جلوگیری از آلودگی صوتی در محیط اداری

استفاده از پارتیشن ها و انواع جدا کننده ها

یکی از بهترین اصول و مبانی صدا در محیط اداری مسلما استفاده از دوجداره ها است، جداره می تواند به مقدار بسیار زیادی از انتقال صدا جلوگیری کند و در صورت انتقال، شدت صدا را کم کند، بیشتر کارخانه ها و محیط های اداری برای طراحی معماری خود از شیشه ها، فلز ها و چوب های دوجداره استفاده می کنند تا از اصول معماری در محیط اداری برای استحکام و مقاومت محیط اداری خود بهره بگیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.